Optimaliseert en innoveert uw zorgproces

Snel antwoord van een huisarts met Constamed

Project Description

De meeste huisartsen in Nederland werken veelal nog op een traditionele manier: de patiënt belt naar de praktijk, maakt een afspraak en komt op bezoek. Een enkele huisarts waagt zich aan online afspraakmodule en sommigen proberen iets met eHealth. Patiënten worden tegenwoordig steeds mondiger (wie kent dr. Google niet). Ze willen niet alleen op afspraak bij een huisarts terecht kunnen, maar korte, niet urgente vragen snel digitaal kunnen stellen. Of even overleggen of ze wel langs moeten komen met hun klacht. Om in te spelen op de veranderende vraag van patiënten is er nu Constamed, een nieuw website en app, die eHealth voor huisartsen en patiënten een nieuwe dimensie geeft.

Korte vragen
Constamed biedt online toegang voor patiënten en huisartsen en koppelt de (minder urgente) vragen van patiënten met de aangesloten huisartsen. Het voordeel van Constamed is dat je snel je vraag kunt stellen aan echte huisartsen. Wanneer de eigen huisarts aangesloten is, krijgt deze als eerste de vraag van zijn patiënt voorgelegd. Bij het stellen of beantwoorden van een vraag, mag de patiënt maximaal 250 tekens invoeren (dit naast de gegevens die je in je eigen persoonlijk gezondheidsdossier kunt invullen). Ook is het mogelijk om foto’s ter verduidelijking mee te sturen. Het gebruik van Constamed is nu gratis.

Veilig inloggen
Voor het inloggen is een DigiD vereist. Dit zorgt voor beveiliging van de gegevens van de patiënt en geeft ook direct de juiste informatie over de patiënt door aan de huisarts die de vraag behandelt. De huisarts heeft deze informatie ook nodig om zijn declaratie in te dienen bij de zorgverzekeraar. Voor het gebruik van een mobiele app kan de patiënt via de website een beveiligingscode genereren die hij invoert in de app. Zo wordt het apparaat met daarop de app aan de patiënt gekoppeld. Na activering van de app geef je als patiënt zelf een viercijferige inlogcode op waarmee je daarna direct in de app kunt inloggen.

Hieronder volgt een opsomming van mijn bevindingen over deze app:

Bevindingen, de pluspunten

Het stellen van vragen is laagdrempelig;
Het invoeren van de profielgegevens is eenvoudig;
Het activeren van de app en het invoeren van de logincode zijn eenvoudig;
Privacy, gebruik en eigendom van data zijn duidelijk omschreven;
Versleutelde communicatie en inlog via DigiD zorgt voor datatabeveiliging;
Gekoppelde apparaten en profiel zijn weer gemakkelijk te verwijderen.
Bevindingen, de minpunten

De website en app zijn relatief nieuw, waardoor de kans klein is dat de eigen huisarts je vraag beantwoordt;
De afwikkeling van de zorgkosten (wat kost het) is niet duidelijk omschreven;
Gebruik van de website en app zijn nu gratis, onbekend is of dit in de toekomst geld gaat kosten.
Conclusie
Een zeer gebruikersvriendelijke website + app, die aanvullend lijkt te werken op de diensten van Moet ik naar de dokter. Een app die bij kan dragen bij het in eigen regie nemen van zorgvragen. Mijn inschatting is, dat met name de jongere generatie hier in eerste instantie gebruik van gaat maken. Ik denk dat ook de oudere generatie er zeker baat kan hebben.

En wat vindt de huisarts?
Ik heb nu alleen de patiënten kant van Constamed kunnen onderzoeken (huisartsen moeten inschrijven met hun BIG-registratie), dus het eerste wat ik nu ga doen is mijn huisarts bellen om samen met hem eens naar de andere kant van Constamed te kijken. Ik ben trouwens erg benieuwd wat de andere huisartsen die dit blog lezen van deze app vinden en hoe zij aankijken tegen de inzet van eHealth in hun praktijk.

Dit blog is eerder verschenen op 11-03-2014 in de Digitale Zorggids.

Back to Top