Optimaliseert en innoveert uw zorgproces

Beginnen met sociale media in de zorg

Beginnen met sociale media in de zorg

Project Description

Sociale media in de gezondheidszorg worden vaak gezien als een voorbijgaande trend. Maar niets is minder waar. Het gebruik van sociale media gaat over hoe klanten (patiënten) en de zorgverlener of zorginstelling met elkaar verbonden zijn. Het gebruik ervan staat nog in de kinderschoenen. Hoe gebruik je sociale media in de zorg nu eigenlijk en waar begin je?

Luisteren Vaak wordt gedacht dat medewerkers van een organisatie – vaak de communicatiemedewerkers van een instelling – weten hoe sociale media gebruikt moeten worden en dat zij ook weten wat de klant wil. Maar is dat ook daadwerkelijk zo? Vanuit de praktijk moet ik je vertellen dat het antwoord hierop meestal nee is. De eerste belangrijk vraag die je als zorgorganisatie moet stellen is dan ook:  ‘Wie zijn onze klanten (patiënten) en waar houden zij zich mee bezig?’ Op welke fora bewegen zij zich (dus op welke sociale media is het zinvol om actief te worden) en op welke manier praten zij onderling. Wanneer je niet luistert hoor je niets. Begin dus met luisteren naar de klant.

Bepaal je positie Bepaal hoe jouw instelling zich online wil presenteren. Ben je de professional die overal een antwoord op heeft (ga je boven je doelgroep staan) of ben je betrokken, biedt je een luisterend oor en help je mensen op weg (alsof je onderdeel van de doelgroep bent). Geef duidelijk aan in je profielomschrijvingen wat de drijfveer van de instelling is en waar je jouw klanten mee helpt. Ondersteun dit waar mogelijk met plaatjes en foto’s die aanspreken.

Zelf meedoen Je zult veel gesprekken tegenkomen waar je aan mee kunt gaan doen. Voorkom echter, dat je overal op gaat reageren. Loop virtueel rond en kijk in welke gesprekken je waarde kunt toevoegen en doe dit vervolgens ook.

Leiden Zorg ervoor dat je vanuit je rol als (zorg)professional het gesprek kan leiden op basis van juiste en goede argumenten. Neem je klant daarin mee.

Klanten laten vertellen Laat je klanten vertellen wat zij van jouw dienst of product vinden. Omarm hun ideeën, geef ze een manier om hun ideeën te laten weten en deel dit met de digitale wereld.

Meet je succes In de vorige stappen heb je een begin gemaakt met sociale media in de zorg. Hoe weet je nu of je ook daadwerkelijk meedoet in de gesprekken en of je succes hebt? Het klinkt klassiek, maar meten is nog altijd weten (gebruik daarvoor bijvoorbeeld de dashboards in de sociale media die je inzet).

Project Details

  • Client Digitale zorggids
  • Date 7 januari 2013
  • Tags In het nieuws
Launch Project
Back to Top