Optimaliseert en innoveert uw zorgproces

Zet zorgcliënt straks digitale handtekening?

Zet zorgcliënt straks digitale handtekening?

Project Description

Het gebruik van papier in de zorg wordt steeds schaarser. Zorg wordt geregistreerd met twee pasjes en een telefoon. Medewerkers en klanten gebruiken een iPad, niet alleen voor aantekeningen en de intake, maar ook voor contact met elkaar. Voor het aangaan van een relatie tussen de medewerker van zorginstelling X en klant Y wordt echter (in veel gevallen) nog steeds een papieren overeenkomst gebruikt. De zogeheten zorgovereenkomst.

Waarom gebruiken we nog een papieren zorgovereenkomst en kan dit niet anders? Immers voor diensten van bedrijven zoals UPS, UPC en Post NL is een digitale handtekening plaatsen al gemeengoed, waarom voor de zorg dan nog niet?

Onze wet en het aanbod Onze wet maakt onderscheid in drie soorten digitale handtekeningen. Ik heb de variant onderzocht die het meest in de buurt zou moeten komen van de praktijk. Namelijk het plaatsen van een handtekening op de iPad. Het aanbod in Apps daarvoor is overigens legio! Minder transparant zijn de kleine lettertjes. Bijvoorbeeld wat gebeurt er met de data die je in de app gebruikt? Van de onderzochte apps sprong er één app met vlag en wimpel bovenuit, dit is de app JotNot Signature.

Gebruiksvriendelijk en veilig JotNot Signature is eenvoudig in het gebruik voor medewerkers en cliënten. Cliënten die wat ouder zijn moeten wennen aan de manier van het zetten van een handtekening. Het is in deze app mogelijk om handtekeningen, data en tekst toe te voegen aan de zorgovereenkomst. Randvoorwaarde is dat de zorgovereenkomst in pdf formaat beschikbaar is. In mijn voorbeeld gaf het bronsysteem mij een Word-document, die vertaald werd in een pdf. De gegevens van de klant waren vooraf ingevuld en door middel van een webdav-koppeling beschikbaar in een veilig cloudomgeving. Voor het plaatsen van de handtekening wordt het bestand op de iPad gezet, maar bij het opslaan direct weer teruggezet in de veilige omgeving.

Obstakels voor invoering Het plaatsen van de digitale handtekening vergt voor cliënten gewenning. Vanuit privacy- en beveiligingsaspecten is een koppeling met een beveiligde cloudomgeving (bijvoorbeeld via webdav) randvoorwaardelijk. Hiermee voorkom je dat data fysiek in de app opgeslagen wordt. Daarnaast dient een jurist goed te kijken naar de randvoorwaarden in de wet. De proef met de digitale handtekening leert dat techniek en middelen beschikbaar zijn. Maar de invoering van de digitale handtekening op deze manier in zorgomgevingen zal wat langer op zich laten wachten. Dit komt vooral doordat zorgverzekeraars en brancheorganisaties hun voorwaarden nog aan moeten passen. Ook de regelgeving moet nog aangepast worden. Bovendien heeft niet iedere cliënt al een digitaal klantdossier, waardoor de originele overeenkomst nog altijd geprint en in het bezit van de cliënt moet zijn.

Back to Top